BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

DECYZJA O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH

PRZEBUDOWA DROGI POWIATOWEJ NR 1834B JEDWABNE – (UL. CMENTARNA) – KONOPKI BORAWSKIE – SUPY – WAGI – DUSZE – RACIBORY – RADZIŁÓW NA ODCINKU KONOPKI CHUDE – GRANICA POWIATU (OD KM 0+000 DO KM 7+776,91)
Jedwabne,dnia 03 czerwca 2009 roku

BIOŚ. 7624-1/09



DECYZJA

O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
PRZEBUDOWA DROGI POWIATOWEJ NR 1834B JEDWABNE – (UL. CMENTARNA)
– KONOPKI BORAWSKIE – SUPY – WAGI – DUSZE – RACIBORY – RADZIŁÓW
NA ODCINKU KONOPKI CHUDE – GRANICA POWIATU (OD KM 0+000 DO KM 7+776,91)


Na podstawie art. 71 ust 2 pkt 2, art. 72 ust. 1 pkt 1, art. 75 ust. 1 pkt 4, art. 84, 85 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku

Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18 – 400 Łomża

o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1834B Jedwabne – (ul. Cmentarna) – Konopki Borawskie – Supy – Wagi – Dusze – Racibory – Radziłów na odcinku Konopki Chude – granica powiatu (od km 0+000 do km 7+776,91)

STWIERDZAM

brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla wyżej wymienionego przedsięwzięcia, oraz

OKREŚLAM

środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia polegającego na przebudowie przebudowie drogi powiatowej Nr 1834B Jedwabne – (ul. Cmentarna) – Konopki Borawskie – Supy – Wagi – Dusze – Racibory – Radziłów na odcinku Konopki Chude – granica powiatu (od km 0+000 do km 7+776,91)

1. Rodzaj i charakterystyka przedsięwzięcia:

Przebudowa drogi powiatowej Nr 1834B na odcinku Konopki Chude – granica powiatu obejmuje część drogi o długości 7776,9 m i będzie polegała na:
• wyrównaniu istniejącego bruku,
• miejscowemu uzupełnieniu korpusu drogowego do rzędnych dna koryta,
• wyprofilowaniu załamań pionowych i poziomych. pasa drogowego do wymaganych rzędnych,
• usunięciu kamieni z rowów i pobocza,
• wykonaniu podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie grubości 10 cm,
• wykonaniu jezdni szerokości 5,0 m ze spadkiem poprzecznym dwustronnym, daszkowym 2 %,
• wykonaniu warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego grubości 3 cm,
• wykonaniu warstwy wiążącej grubości 5 cm z betonu asfaltowego,
• wykonaniu poboczy o nawierzchni gruntowej (pospółka) szerokości po 1,0 m i spadku poprzecznym 6 %,
• wykonaniu zjazdów (nawierzchnia żwirowa grubości 12 cm),
• uzupełnieniu brakujących znaków i odnowieniu starych,
• przebudowie istniejących przepustów z rur żelbetowych o średnicy 60 cm i długości 10 m,
• renowacji przepustów drogowych i odmuleniu rowów przydrożnych.
Dla projektowanej drogi przewiduje się klasę L.

2. Usytuowanie przedsięwzięcia z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego

Droga stanowi połączenie lokalne pomiędzy poszczególnymi miejscowościami w gminie Jedwabne i Przytuły oraz jako dojazd do okolicznych użytków rolnych i leśnych.
Przedsięwzięcie obejmie działki o następujących nr ewidencyjnych: 39, 37/13, 74, 16/1, 16/2, 52, 55, 59, 25, 44, 55, 62, 66, 96/1, 104/1, 98/1, 98/2, 193/1, 208/1, 209, 1, 89, 5, 142, 76 w obrębie gminy Przytuły i Jedwabne.
Teren przedsięwzięcia położony jest poza granicami obszarów ochrony przyrody w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.).
Najbliższy obszar specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 PLB 20006 Ostoja Biebrzańska i specjalny obszar ochrony siedlisk PLH 20008 Dolina Biebrzy położone są około 10 km kilometrów na wschód od lokalizacji przedsięwzięcia.
Przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na stan siedlisk roślin i zwierząt występujących na obszarach Natura 2000. Zasięg potencjalnych zmian w wyniku projektowanej inwestycji nie wpłynie na integralność tych obszarów i będzie realizowana z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego.
Teren obejmujący planowane przedsięwzięcie nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

3. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych w pkt 1 i 2

W trakcie robót budowlanych okresowo mogą pojawiać się ponadnormatywne oddziaływania w zakresie:
• zanieczyszczeń powierzchni ziemi (odpady budowlane),
• szaty roślinnej (wycinka zakrzaczeń),
• zanieczyszczeń powietrza atmosferycznego w wyniku rozładunku kruszywa naturalnego, wykonywania podbudowy jezdni i poboczy, układania nawierzchni bitumicznej (zapylenie, spaliny),
• klimatu akustycznego w wyniku pracy maszyn drogowych i sprzętu budowlanego (hałas, wibracje).
Na inwestora nakłada się obowiązek ograniczenia oddziaływania przedsięwzięcia do granic własności nieruchomości, w tym między innymi do gromadzenia odpadów stałych w pojemnikach lub kontenerach przed wywiezieniem ich na składowisko odpadów, utrzymania standardów w zakresie emisji zanieczyszczeń powietrza i hałasu do środowiska na poziomie dopuszczalnym, zgodnie z odrębnymi przepisami.
W celu zminimalizowania bądź wyeliminowania ujemnego wpływu przedsięwzięcia na środowisko w fazie projektowania i przebudowy należy przestrzegać następujących zasad:
• obowiązek odprowadzania wód opadowych do rowów przydrożnych obsianych roślinnością trawiastą,
• ograniczenie robót drogowych do pory dziennej,
• prace ziemne w obrębie systemów korzeniowych drzew należy wykonywać ręcznie, odkryte korzenie należy zabezpieczyć przed przesuszeniem,
• wprowadzanie zadrzewień lub zakrzaczeń w miejscach nie kolidujących z bezpieczeństwem ruchu,
• dbałość o stan techniczny sprzętu mechanicznego i jego bezawaryjną pracę (szczelność układów paliwowo-olejowych), co wykluczy ewentualne zanieczyszczenie gleb i wód związkami ropopochodnymi,
• wyłączanie silników w czasie przerw postojowych,
• wyposażenie zaplecza technicznego w szczelne urządzenia do gromadzenia ścieków socjalno - bytowych,
• zabezpieczenie powierzchni bazy budowy przeznaczonej do garażowania ciężkiego sprzętu mechanicznego, celem ochrony wierzchniej warstwy gleby przed zniszczeniem,
• dowóz kruszywa i betonu asfaltowego oplandekowanymi specjalistycznymi pojazdami,
• dowiezienie na plac budowy ciężkiego sprzętu (równiarki, walce do stabilizacji gruntu samochodami przystosowanymi do ich przewozu (platformy).

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2009 roku Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży wystąpił do Burmistrza Jedwabnego z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi powiatowej Nr 1834B Jedwabne – (ul. Cmentarna) – Konopki Borawskie – Supy – Wagi – Dusze – Racibory – Radziłów na odcinku Konopki Chude – granica powiatu (od km 0+000 do km 7+776,91).
Zgodnie z art. 84, ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko do wniosku dołączono: kartę informacyjną przedsięwzięcia, kopię mapy ewidencyjnej w skali 1:1000 obejmującą przewidywany tereny, na których będzie realizowane przedsięwzięcie oraz obszar, na który będzie ono oddziaływać oraz wypis z ewidencji gruntów.
Z uwagi na fakt, że przedmiotowa inwestycja została zaliczona zgodnie z § 3 ust.1 pkt. 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257, poz. 2573 z późn. zm.) do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko ustalany jest fakultatywnie, Burmistrz Jedwabnego wystąpił z wnioskiem do Starosty Powiatowego w Łomży oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży w sprawie wydania opinii, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia.
Starosta Łomżyński postanowieniem z dnia 19 kwietnia 2009 roku, pismo znak: nr ROŚB.6211-19/2009, po rozpatrzeniu wniosku Burmistrza Jedwabnego uznał przedmiotowe przedsięwzięcie jako nie wymagające potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W postanowieniu stwierdził, iż analizując przedłożoną dokumentację w aspekcie art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko nie wykazano powiązań z innymi przedsięwzięciami, kumulowania się oddziaływań, wykorzystania zasobów naturalnych, występowania uciążliwości i ryzyka poważnej awarii oraz transgranicznego oddziaływania. Planowane przedsięwzięcie nie leży w obszarze wodno-błotnym, górskim lub leśnym, wybrzeży, w obszarze, na którym zostały przekroczone standardy jakości środowiska, obszarze mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne oraz obszarze wymagającym specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz ich siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci NATURA 2000.Ponadto stwierdził, że realizacja tej inwestycji poprawi bezpieczeństwo ruchu, zwiększy komfort jazdy oraz obniży poziom hałasu, emisji pyłów i spalin do otoczenia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży po zapoznaniu się z przedłożonymi dokumentami Burmistrza Jedwabnego wydał opinię nr 58NZ/2009 z dnia 14 kwietnia 2009 roku, w której nie stwierdził obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W opinii stwierdził, iż zgodnie z zapisem art. 63 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, nie pociąga za sobą zagrożeń, tym bardziej znaczących oddziaływań. Przedsięwzięcie będzie realizowane na zainwestowanym już terenie i praktycznie zamknie się w granicach pasa drogowego, dlatego też wybrano wariant polegający na przebudowie drogi w istniejącym pasie drogowym, po obecnym szlaku z wyrównaniem istniejącego bruku jako podbudowy wzbogaconej kruszywem stabilizowanym i o nawierzchni z betonu asfaltowego. Ponadto stwierdził, iż prognozuje się normatywne wielkości w zakresie zużycia wody, materiałów, paliw oraz energii. Wszelkie zużyte surowce (materiały) budowlane posiadające atesty bądź świadectwa dopuszczenia będą wykorzystywane zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami. W ocenie organu sanitarnego występuje brak nakładania się oddziaływań, brak zwiększenia rodzaju i ilości zanieczyszczeń w stosunku do stanu obecnego, zmniejszenie emisji hałasu i zapylenia. Ponadto organ sanitarny stwierdza, że realizacja przedsięwzięcia wpłynie na poprawę stanu środowiska i poprawę bezpieczeństwa ruchu samochodowego.
Na podstawie art. 75 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, organ prowadzący postępowanie zwrócił się do Wójta Gminy Przytuły o zajęcie stanowiska w sprawie realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia. Wójt Gminy Przytuły pismem RL-O. 7624-2/2009 z dnia7 kwietnia 2009 r. poinformował, że nie wnosi żadnych zastrzeżeń odnośnie planowanego przedsięwzięcia.
Zgodnie z art. 85 ust. 2 pkt 2 poniżej przedstawiono informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

1. Skala przedsięwzięcia i wielkość zajmowanego terenu oraz ich wzajemne proporcje
Przebudowa drogi powiatowej na odcinku Konopki Chude – granica powiatu (od km 0+000 do km 7+776,91) będzie wykonywana w obrębie istniejącego pasa drogowego o szerokości 10,0 m i długości 7776,91 m, a ogólna powierzchnia terenu, na której będzie ono realizowane wyniesie 77769,1 m2.
Projektowany obiekt jest inwestycją liniową i nie wymaga stałego zajęcia terenu. Po zrealizowaniu obiektu teren objęty inwestycją będzie użytkowany w dotychczasowy sposób.

2. Powiązania z innymi przedsięwzięciami (w szczególności z uwzględnieniem nakładania się oddziaływań)
Przebudowa drogi nie będzie powiązana pod względem techniczno – organizacyjnym i technologicznym z innymi przedsięwzięciami.
W trakcie robót drogowych nastąpi kumulacja oddziaływań na część komponentów środowiska przyrodniczego: powierzchnia ziemi – zanieczyszczenie odpadami budowlanymi,, szata roślinna – wycinka zakrzaczeń, powietrze - zapylenie, spaliny, klimat akustyczny – zakłócenia akustyczne spowodowane pracą sprzętu budowlanego.




3. Wykorzystywanie zasobów naturalnych
Do wykonania przebudowy drogi powiatowej w szczególności, przy wykonaniu podbudowy, wytworzeniu betonu asfaltowego i cementowego oraz uzupełnienia poboczy będą wykorzystane materiały pochodzące z pobliskiej kopalni kruszywa i wytwórni mas bitumicznych.

4. Przewidywana ilość wykorzystanych surowców, wody, energii
Przebudowa drogi oparta będzie na surowcach ogólnie dostępnych, materiałach dopuszczonych do stosowania w budownictwie, posiadających atesty, aprobaty techniczne i certyfikaty.
Przebudowa wymaga jednorazowego wykorzystania następujących materiałów:
• wody do wykonania podbudowy w ilości około 1 m3/10 mb,
• betonu asfaltowego do warstwy jezdnej w ilości około 2333 m3,
• kruszywa do wyrównania podbudowy w ilości około 972 m3
• pospółki w ilości 933 m3
• oleju napędowego do transportu materiałów i surowców oraz pracy sprzętu przy przebudowie drogi.

5. Emisja i występowanie innych uciążliwości
Podczas wykonywania robót drogowych następować będzie zarówno niezorganizowana, jak i zorganizowana emisja zanieczyszczeń powietrza, która powodowana będzie pracą maszyn budowlanych i środków transportu (spaliny, pył). Wśród tych zanieczyszczeń można wymienić tlenki azotu, benzen, tlenek węgla, węglowodory alifatyczne i aromatyczne.
Emisja zanieczyszczeń będzie miała charakter lokalny i ograniczony do dość krótkiego okresu czasu oraz postępowy wraz przesuwaniem się placu budowy. Po zakończeniu robót emisja ustanie. W związku z powyższym nie będzie ona powodować znacznych uciążliwości i kumulacji w środowisku. Oprócz powyższego następować będzie również emisja wtórna pyłu powodowana wzburzaniem kurzu znajdującego się w rejonie prowadzonych prac.
Zarówno beton asfaltowy jak i kruszywo nie stanowią zagrożenie dla środowiska naturalnego. Podczas wykonania prac przewiduje się małe zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego, związane ze spalinami ze środków transportowych i sprzętu oraz zwiększenia hałasu w okresie wykonywania prac. Samochody poruszające się płynnie ze stałą prędkością bez przyspieszenia i hamowań emitują najmniej zanieczyszczeń. Projektowana nawierzchnia bitumiczna zmniejszy poziom hałasu spowodowany ruchem pojazdu.
W wyniku wykonywania prac budowlanych następować będzie emisja hałasu o charakterze okresowym, trwającym do chwili zakończenia prac budowlanych. Emisja ta będzie się wiązała z pracą wykorzystywanych maszyn i urządzeń oraz ruchem pojazdów ciężarowych.
Zasięg pracujących maszyn na placu budowy oraz czas pracy w ciągu dnia, może wynosić ponad 200 m w terenie zabudowanym i ponad 500 m w terenie otwartym. Zakłada się, iż emisja ta nie będzie jednak przekraczać wartości dopuszczalnych w porze dziennej.
Zagrożenie wód podziemnych w przypadku braku głębokich wykopów i więzi hydraulicznej z wodami powierzchniowymi jest mało realne. Mogą jednak pojawiać się sytuacje wycieków substancji ropopochodnych z silników maszyn i składów paliw do rowów przydrożnych oraz gruntu i przedostawanie się ich do warstw wodonośnych.
Z uwagi na brak w sąsiedztwie planowanej inwestycji cieków wodnych nie wystąpią negatywne oddziaływania na jakość wód powierzchniowych oraz ich zasoby.
W najbliższym otoczeniu drogi mogą pojawić się pogorszenie jakości pokrywy glebowej w wyniku emisji pyłu zawieszonego oraz dwutlenku siarki.
W trakcie przebudowy drogi powstawać będą odpady z rozbiórki starej nawierzchni, demontażu przepustów, wycinki zakrzaczeń, formowania korpusów drogi, układania nowej nawierzchni, odpady komunalne itp.

6. Rodzaj zastosowanych technologii
W realizacji przedsięwzięcia zastosowana będzie wielokrotnie stosowana tradycyjna technologia polegająca na:
• uzupełnieniu korpusu drogowego pospółką,
• wyrównaniu istniejącej nawierzchni brukowej kruszywem łamanym, stabilizowanym mechanicznie, celem wyprofilowanie załamań pionowych i poziomych. pasa drogowego,
• usunięciu kamieni z rowów i poboczy,
• ułożeniu warstwy jezdnej z betonu asfaltowego,
• renowacji przydrożnych rowów w celu poprawienia odwodnienia,
• wykonaniu poboczy z pospółki,
• przebudowie istniejących przepustów z rur żelbetowych,
• wykonaniu zjazdów ze żwiru,
• uzupełnieniu brakujących znaków i odnowienie starych.
Przy przebudowie drogi wykorzystane będą materiały i surowce posiadające atesty higieniczne, aprobaty techniczne i certyfikaty budowlane.

7. Ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii
Podczas przebudowy drogi nie przewiduje się stosowania innowacyjnych technologii czy też nowych, dotychczas nieprzetestowanych substancji mogących powodować ryzyko poważnej awarii. Do budowy zostaną wykorzystane sprawdzone materiały, substancje oraz wielokrotnie stosowane procesy technologiczne, które ze względu na specyfikę i sposób zastosowania nie stanowią zagrożenia poważną awarią, mogącą nieść ze sobą skutki uboczne w realizacji przedsięwzięcia.

II. Usytuowanie przedsięwzięcia – ze zwróceniem uwagi na możliwe zagrożenie środowiska – zwłaszcza przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolność samooczyszczania się środowiska i odnawianie się zasobów naturalnych, walory przyrodnicze i krajobrazowe oraz uwarunkowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego uwzględniające:
a) Obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych – nie występują.
b) Obszary wybrzeży – nie występują.
c) Obszary górskie lub leśne – nie występują.
d) Obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne ujęć wód śródlądowych – nie występują.
e) Obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary sieci NATURA 2000 wyznaczone w trybie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) – najbliższe przedsięwzięciu obszary Natura 2000: obszar specjalnej ochrony ptaków PLB 200006 Ostoja Biebrzańska oraz specjalny obszar ochrony siedlisk PLH 20008 Dolina Biebrzy położone są około 10 km na wschód.
f) Obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone – nie występują.
g) Obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne – w granicach lokalizacji przedsięwzięcia nie występują obiekty kultury materialnej wpisane rejestru wojewódzkiego konserwatora zabytków i do gminnej ewidencji zabytków.
h) Gęstość zaludnienia – realizacja przedsięwzięcia będzie miała bezpośredni wpływ na około 100 mieszkańców wsi Konopki Chude i Borawskie.
i) Obszary przylegające do jezior – zbiorniki wód powierzchniowych nie występują.
j) Obszary ochrony uzdrowiskowej – nie występują.

III. Rodzaj i skala możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań wymienionych punkcie I i II

1. Zasięg oddziaływania obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać
Inwestycja będzie miała bezpośredni wpływ na około mieszkańców wsi Konopki Chude i Borawskie w ilości około 100 osób.
Uciążliwości będą krótkotrwałe związane z przebudową drogi i będą polegały na zwiększonym zapyleniu powietrza, jak również na zwiększonej ilości emitowanych spalin oraz hałasem.
Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu do którego inwestor posiada tytuł prawny. Użyty na budowie sprzęt mechaniczny będzie pracować w granicach własności inwestora, co pozwoli na ograniczenie oddziaływania prac na zabudowę, użytki rolne i leśne.

2. Transgraniczny charakter oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze
Dla planowanego przedsięwzięcia z uwagi na znaczną odległość od granicy państwowej z Białorusią (około 100 km) oraz na miejscowy zasięg wyklucza się możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.

3. Wielkość i złożoność oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej
Oddziaływanie przebudowywanej drogi zamknie się w granicach pasa drogowego. Uciążliwości będą krótkotrwałe i odwracalne. Będą polegały na zwiększonym zapyleniu powietrza jak również na zwiększonej ilości emitowanych spalin, a także związane będą z hałasem wynikającym z pracy wykorzystywanych do przebudowy maszyn.
Oddziaływanie przedsięwzięcia nie przekroczy standardów jakości środowiska poza granicami terenu, do którego posiada tytuł prawny inwestor oraz terenów planowanych do włączenia w pas drogowy lub nie spowoduje uciążliwości, tam gdzie tych standardów nie ustalono.
Przebudowa drogi powiatowej umożliwi inwestowanie i rozwój wsi położonych przy drodze oraz sąsiednich miejscowości z uwagi na jej ponadlokalne znaczenie. Przebudowa drogi powiatowej wpłynie pozytywnie na proces rozwoju infrastruktury technicznej we wsi Konopki Chude i Borawskie. Natężenie ruchu na przebudowanym odcinku jest małe. Realizacja inwestycji nie wpłynie znacząco na wzrost natężenia ruchu.

4. Prawdopodobieństwa oddziaływania
Realizacja inwestycji wiązać się będzie z oddziaływaniami na środowisko, głównie na etapie przebudowy drogi ze względu na powstawanie odpadów budowlanych, hałas związany z praca sprzętu i maszyn drogowych, zwiększeniem emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych . Uciążliwości te będą miały charakter krótkotrwały i ustąpią po zakończeniu robót drogowych. Warunkiem ich minimalizacji i ograniczenia jest właściwa organizacja prac drogowych. Zakres prac ziemnych ograniczony zostanie do pasa drogowego, w obrębie którego planowane jest przedsięwzięcie.
Projektowana przebudowa drogi nie wpłynie na zabytki i otoczenie, gdyż sposób użytkowania przedmiotowych terenów nie ulegnie zmianie, pozostanie funkcja komunikacyjna. W fazie eksploatacji przedsięwzięcie nie będzie stanowiło źródło powstawania odpadów, nie wpłynie na większe obciążenie środowiska.
W przypadku zaniechania przebudowy drogi może wystąpić prawdopodobieństwo dalszej degradacji nawierzchni jezdni, co mogłoby doprowadzić do utrudnień przejazdu oraz zwiększyć zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.
Istniejąca nawierzchnia jezdni nie posiada konstrukcji dla projektowanej kategorii drogi klasy L, w związku z czym przy ciągłym wzroście ruchu samochodowego, w znacznym stopniu pogarsza się stan istniejącej nawierzchni. Przejazd pojazdów samochodowych po nierównej, z licznymi wybojami drodze, powoduje zwiększenie hałasu oraz wzrost zapylenia.

5. Czas trwania, częstotliwość i odwracalność oddziaływania
Oddziaływanie będzie odczuwalne na etapie przebudowy drogi, będzie krótkotrwałe i odwracalne.

W pracach koncepcyjnych rozważano różne warianty realizacji inwestycji:
• wariant zerowy polegający na pozostawieniu drogi w obecnym stanie, co wiąże się z corocznym wydatkowaniem budżetowych pieniędzy na bieżące utrzymanie drogi (m.in. wyrównywanie bruku) bez gwarancji trwałej poprawy ich stanu technicznego oraz komfortu jazdy,
• modernizację w istniejącym pasie drogowym po obecnym szlaku poprzez dotychczasowe wykorzystywanie jako ciąg drogowy – wariant optymalny,
• inny przebieg w nowej lokalizacji z koniecznością jej budowy, a nie przebudowy (w tym wariancie mieszkańcy zostaliby pozbawieni tradycyjnych dojazdów do swoich użytków rolnych i posesji - budowa w nowej lokalizacji wymagałaby wykupu i zajęcia nowego terenu,
• wariant bazujący na zastosowaniu innych materiałów - nawierzchnia z kostki brukowej na podbudowie betonowej (podraża koszt budowy o 15 % i wydłuża czas wykonania o 20 %).

Po zasięgnięciu opinii Starosty Łomżyńskiego i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łomży oraz zgodnie z wymogami art. 63, ust. 2 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, postanowieniem z dnia 30 kwietnia 2009 roku (pismo nr BIOŚ. 7624-1/09) Burmistrz Jedwabnego odstąpił od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Biorąc pod uwagę zakres przedsięwzięcia, przepisy ustawy oraz opinie organów ochrony środowiska postanowiono orzec jak w sentencji.

POUCZENIE

Od niniejszej decyzji przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łomży za pośrednictwem Burmistrza Jedwabnego w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty odnoszące się do decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 72, ust.1 ustawy dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w art. 72, ust.1 w/w ustawy. Wniosek ten powinien zostać złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Termin ten może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w niniejszej decyzji.



..............................................................
podpis


W załączeniu:
1. Charakterystyka przedsięwzięcia – zał. Nr 1 do Decyzji
2. Karta informacyjna przedsięwzięcia – zał. Nr 2 do Decyzji
3. Załącznik graficzny – zał. Nr 3 do Decyzji (mapa ewidencyjna w skali 1:1000 z określeniem granic przedsięwzięcia oraz obszaru oddziaływania na środowisko do wglądu w dokumentacji Urzędu Miejskiego w Jedwabnem)

Otrzymują:
1. Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży, ul. Poligonowa 30, 18 – 400 Łomża
2. Wójt Gminy Przytuły
3. Strony postępowania zawiadamia się poprzez obwieszczenie na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227), w związku z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. Zm.)
4.A/a


Do wiadomości:
1) Starosta Łomżyński
2) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Łomży


Pliki do pobrania:
Data powstania: środa, 3 cze 2009 14:11
Data opublikowania: środa, 3 cze 2009 14:37
Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 22 cze 2009 11:47
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 2013 razy