BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR V/06

z dnia: 20. 01. 2007 r.
w sprawie: .
xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word"
xmlns:st1="urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags"
xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">







PROTOKÓŁ NR V/06
name="metricconverter"/>









PROTOKÓŁ NR V/06


z sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem


20. 01. 2007 r.


 


Miejsce obrad
sala narad Urzędu Miejskiego w Jedwabnem ul. Żwirki i Wigury 3. W godz. od 9.00
do 11.20. Obecnych jest 14 radnych na ogólną liczbę 15, co stanowi 93 %.


Lista obecności w załączeniu do
protokołu. Obradom przewodniczy Kazimierz Załuska Przewodniczący Rady
Miejskiej. Protokolant: Rafał Kołakowski podinspektor d.s. obsługi Biura Rady
Miejskiej.


style='mso-spacerun:yes'> 


style='mso-bidi-font-weight:normal'>Radni obecni:



  1. Bargłowski
    Andrzej                                                    style='mso-spacerun:yes'>  8. 
    Kurkowska Zenona
  2. Borawski
    Krzysztof                             style='mso-tab-count:1'>            style='mso-spacerun:yes'>            style='mso-spacerun:yes'>  9. 
    Mańko Ewa
  3. Chrostowski
    Ireneusz                                                 10.
     Ożarowski Tadeusz style='mso-bidi-font-weight:normal'>
  4. Chrostowski
    Mirosław                                    11.
     Sepczyński Grzegorz style='mso-bidi-font-weight:normal'>
  5. Frączek
    Ewa                                                  style='mso-spacerun:yes'>            12. style='mso-spacerun:yes'>  Skrodzki Edward
  6. Górski
    Andrzej                                                           13. style='mso-spacerun:yes'>  Turowski Sławomir
  7. Kołpaczewski
    Andrzej                                    14. style='mso-spacerun:yes'>  Załuska Kazimierz


      style='mso-tab-count:6'>                                                                      


Radni nie obecni:



  1. Szmitko
    Mariusz


                                                     style='mso-spacerun:yes'> 


style='mso-bidi-font-weight:normal'>Ponadto w sesji uczestniczą:



  1. Henryka
    Filipkowska                          -
    skarbnik gminy
  2. Zbigniew
    Chojnowski              - dyrektor
    KZB
  3. Jadwiga
    Bekus                        -
    dyrektor MGOK
  4. Kinga
    Karwowska                              -
    kierownik USC
  5. Marzena
    Grądzka                               -
    kierownik OPS


 


oraz sołtysi i mieszkańcy gminy. Ogółem w sesji uczestniczy
około 45 osób.


 


            style='mso-bidi-font-weight:normal'>Przebieg obrad:


Ad. 1


Przewodniczący
Rady Miejskiej
otworzył sesję, powitał radnych, zaproszonych gości,
pracowników urzędu oraz sołtysów i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na
obrady               V sesji.


 


Ad. 2


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
odczytał proponowany porządek obrad. Propozycji dokonania
zmian nie zgłoszono. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 14 radnych –
jednogłośnie.


 


style='mso-bidi-font-weight:normal'>Porządek obrad przedstawia się następująco:


style='mso-list:Ignore'>1.     
Otwarcie sesji.


style='mso-list:Ignore'>2.     
Przyjęcie porządku obrad.


style='mso-list:Ignore'>3.     
Przyjęcie protokołu z obrad IV sesji.


style='mso-list:Ignore'>4.     
Interpelacje radnych.


style='mso-list:Ignore'>5.     
Podjęcie uchwały w sprawie przedłużenia czasu
obowiązywania dotychczasowych taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz
zbiorowego odprowadzania ścieków.


style='mso-list:Ignore'>6.     
Podjęcie uchwały w sprawie wyznaczenia dodatkowych
przedstawicieli do Zgromadzenia Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza
Biebrzy.


style='mso-list:Ignore'>7.     
Podjęcie uchwały w sprawie wyznaczenia przedstawicieli
do Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia Samorządów Dorzecza Biebrzy.


style='mso-list:Ignore'>8.     
Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do
organów samorządu mieszkańców wsi style='mso-spacerun:yes'>                i osiedla.


style='mso-list:Ignore'>9.     
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia programu
współpracy Gminy Jedwabne z organizacjami pozarządowymi na 2007 r.


style='mso-list:Ignore'>10.  Podjęcie
uchwały w sprawie ustalenia ,,Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych” na rok 2007.


style='mso-list:Ignore'>11.  Odpowiedzi
na interpelacje radnych.


style='mso-list:Ignore'>12.  Wolne
wnioski i uwagi:


- informacja o
wyborach do powiatowych rad izb rolniczych.


style='mso-list:Ignore'>13.  Zamknięcie
obrad.


 


Ad. 3


Po odczytaniu
protokołu z obrad IV sesji Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są
uwagi do jego treści. Radni uwag nie zgłaszali. W głosowaniu jawnym 14 głosami
za rada protokół przyjęła.


 


Ad. 4


Interpelacje
radnych:


Radny
Edward Skrodzki
powiedział, że z dokumentów przedłożonych przez dyrektora
KZB wynika, że Gmina Jedwabne nie dość że od 2 lat przyjmuje nieodpłatnie na
wysypisko śmieci z terenu Gminy Przytuły, to w dodatku musi o nie zabiegać.
Stwierdził, że gmina powinna zarabiać pieniądze na składowaniu odpadów z
sąsiednich gmin, a nie dokładać. Zwrócił się do dyrektora KZB o wyjaśnienie
całej sprawy.


 


Radna
Zenona Kurkowska
zapytała na jakim etapie są prace projektowe przebudowy
ulicy Kościuszki i ulic do niej przyległych m.in. 250 – lecia i Rembielińskiego
w Jedwabnem.


 


            Kierownik
Referatu Budownictwa Pan Sławomir Miciura poinformował, że pozwolenie na budowę
jest nadal obowiązuje. W ostatnim czasie zlecono wykonanie podkładów
geodezyjnych na ulice sąsiadujące z ulicą Kościuszki m.in. Raginisa, Rembielińskiego,
Konopnickiej.


 


Ad. 5


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
odczytał wniosek Dyrektora Komunalnego Zakładu Budżetowego w
Jedwabnem o przedłużenie czasu obowiązywania dotychczasowych taryf dla
zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.


            Dyrektor
wyjaśnił, że obowiązek corocznego zatwierdzenia taryf przez radę
wynika                  z ustawy.
Poinformował, że stawki nie zostały zmienione stąd też wniosek o przedłużenie
czasu ich obowiązywania na rok 2007. Dodał, że nie uległa zmianie długość
obsługiwanej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, ilość odbiorców usług oraz
koszty eksploatacji.   style='mso-spacerun:yes'> 


Dodał, że jeśli gmina będzie zwodociągowana
w minimum 60% wówczas Komunalny Zakład Budżetowy nie będzie potrzebował dotacji
z budżetu gminy na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków.


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
odczytał projekt uchwały. Radni nie wnosili uwag.


            W
głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 14, za podjęciem uchwały
głosowało 13 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.


            Uchwała
Nr V/21/07 w załączeniu do protokołu.


 


Ad. 6 ; Ad. 7


            Pan
Sławomir Miciura
przypomniał, że Gmina Jedwabne jest członkiem Związku
Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy oraz Stowarzyszenia Samorządów Dorzecza
Biebrzy, w związku z tym, że rozpoczęła się nowa kadencja rady, a
przedstawicieli i delegatów gminy wybiera rada podejmując stosowne uchwały, wystąpiła
potrzeba wytypowania nowych przedstawicieli. Dotychczas gminę reprezentowali
burmistrz, radny i pracownik urzędu.


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
powiedział, że Burmistrz powinien reprezentować gminę
zarówno w związku jak i w stowarzyszeniu.


            W
dyskusji radni ustalili, że oprócz Burmistrza gminę reprezentowali będą Mirosław
Chrostowski – radny, oraz Sławomir Miciura – kierownik referatu budownictwa. Zainteresowani
wyrazili zgodę na kandydowanie.


style='mso-bidi-font-weight:normal'>1. style='font:7.0pt "Times New Roman"'>      Przewodniczący
Rady Miejskiej
odczytał projekt uchwały w sprawie wyznaczenia dodatkowych
przedstawicieli do Zgromadzenia Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza
Biebrzy.


            W
głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 14, za podjęciem uchwały
głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.


            Uchwała
Nr V/22/07 w załączeniu do protokołu.


 


style='mso-bidi-font-weight:normal'>2. style='font:7.0pt "Times New Roman"'>      Przewodniczący
Rady Miejskiej
odczytał projekt uchwały w sprawie wyznaczenia
przedstawicieli do Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia Samorządów Dorzecza
Biebrzy.


W głosowaniu
jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 14, za podjęciem uchwały głosowało 14
radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.


            Uchwała
Nr V/23/07 w załączeniu do protokołu.


 


Ad. 8


            Projekt
uchwały w sprawie zarządzenia wyborów do organów samorządu mieszkańców wsi i
osiedla omówił Pan Rafał Kołakowski podinspektor d.s. obsługi BRM.
Poinformował, że dobiegła końca kadencja sołtysów, rad sołeckich i Rady Osiedla
Jedwabne, w związku z tym zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym rada gminy
zobowiązana jest do zarządzenia wyborów style='mso-spacerun:yes'>  i ustalenia terminu ich przeprowadzenia.


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
zaproponował aby wybory zostały przeprowadzone do style='mso-spacerun:yes'>            28 lutego 2007 r. Radni propozycję
poparli.


            Przewodniczący
odczytał projekt uchwały. Uwag nie zgłoszono.


W głosowaniu
jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 14, za podjęciem uchwały głosowało 14
radnych. Uchwałę rada podjęła jednogłośnie.


            Uchwała
Nr V/24/07 w załączeniu do protokołu.


 


Ad. 9


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu
współpracy Gminy Jedwabne z organizacjami pozarządowymi na 2007 r.


            Podinspektor
d.s. obsługi BRM
wyjaśnił, że program współpracy corocznie zatwierdza rada
podejmując stosowną uchwałę. Radni uwag nie wnosili.


W głosowaniu
jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 14, za podjęciem uchwały głosowało 14
radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.


            Uchwała
Nr V/25/07 w załączeniu do protokołu.


 


Ad. 10


            Pani
Jolanta Grabowska -
pracownik Ośrodka Pomocy Społecznej, omówiła projekt
uchwały w sprawie ustalenia „Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych” na rok 2007.


            Radny
Sławomir Turowski
poprosił o przedstawienie składu osobowego komisji.


Pani Jolanta
Grabowska
poinformowała, że członkowie komisji powoływani są przez
burmistrza. Przedstawiła skład osobowy: Jolanta Grabowska - OPS, Cecylia
Kierzkowska - OPS, Barbara Dytkowska, Wikariusz style='mso-bidi-font-weight:bold'>Parafii pw. Św. Jakuba Apostoła w Jedwabnem
Ks. Mariusz Stawierej oraz
Bogdan Mieczkowski policjant z posterunku Policji w Jedwabnem. Dodał, że style='mso-spacerun:yes'>               
w najbliższym czasie komisja
zostanie powołana w nowym składzie. 


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Pani J. Grabowska style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> przedstawiła zmiany w projekcie uchwały
zgłoszone podczas posiedzenia komisji.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Przewodniczący Rady Miejskiej style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> odczytał projekt uchwały. Uwag
nie zgłoszono.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>W głosowaniu jawnym, na stan 15
radnych obecnych jest 14, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała
została podjęta jednogłośnie.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Uchwała Nr V/26/07 w załączeniu
do protokołu.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> 


Ad.
11


            Odpowiedź
na interpelację radnego E. Skrodzkiego.


            Dyrektor
Komunalnego Zakładu Budżetowego w Jedwabnem przypomniał treść porozumienia
zawartego pomiędzy gminami Wizna, Jedwabne, Przytuły, Radziłów. Przedstawił
udziały poszczególnych gmin w zakupie śmieciarki:


Gmina Jedwabne – 32,21%; Gmina Wizna – 24,70%;
Przytuły – 13,11%; Radziłów – 29,99%


Powiedział: w §5 porozumienia jest zapis, że Gmina
Jedwabne po przez KZB przyjmie obowiązki związane z wywożeniem i składowaniem
odpadów komunalnych pochodzących z poszczególnych gmin na ich terenie. Ten
paragraf zobligował gminę po przez KZB do wykonywania tych usług. Koszty
związane ze składowaniem odpadów, powinny wpływać zawsze do inwestora,
inwestorem w tym momencie była gmina, a nie zakład. Sugerowałem to już dużo
wcześniej w 2004 r. Pan Skrodzki źle interpretuje i ocenia moje starania,
Zakład jest jedynie narzędziem do wykonywania usług. Stronami porozumienia są
gminy a nie zakład. Następnie dyrektor odczytał pozostałe paragrafy
porozumienia. Wiem, że temat był poruszony na posiedzeniu komisji budżetu na
którą nie zostałem zaproszony, przekazałem jednak dla przewodniczącego komisji
pismo w którym przedstawiłem swoje starania w tej sprawie, których właściwie
nie powinienem czynić, ponieważ inwestorem jest gmina a nie KZB. Następnie przedstawił
kolejne pisma które wystosował do Wójta Gminy Przytuły, a które pozostały bez
odpowiedzi.


            Radny
Mirosław Chrostowski
zapytał, dlaczego dyrektor nie zasygnalizował tego
problemu burmistrzowi.


            Dyrektor
KZB
powiedział, że burmistrz o tym wiedział. Wielokrotnie występowałem do
Wójta Gminy Przytuły o wskazanie miejsca składowania odpadów na terenie gminy
Przytuły, pisma pozostawały bez odpowiedzi.


            Radny
Edward Skrodzki
stwierdził, że skoro nie było odpowiedzi, to dyrektor
powinien zaprzestać przyjmować śmieci.


            Dyrektor
odpowiedział, że podpisane umowy z mieszkańcami Gminy Przytuły zobowiązują KZB
do odbioru nieczystości. W ubiegłym roku wspomniałem panu burmistrzowi w
rozmowie, że tę sprawę należy uregulować.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Przewodniczący Rady Miejskiej style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> stwierdził, że należy wystąpić
do Gmina Przytuły, aby wskazała na swoim terytorium miejsce składowania odpadów,
albo ustalić stosowną opłatę za składowanie śmieci na wysypisku Gminy Jedwabne.


            Radna
Zenona Kurkowska
stwierdziła, że Dyrektor KZB powinien podjąć stosowne
działania w tej sprawie.


            Dyrektor
powtórzył, że sygnalizował problem burmistrzowi.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Przewodniczący Rady Miejskiej style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> wyraził przypuszczenie, że w
umowie nie ma i nie powinno być takiego zapisu, który mówiłby że Gmina Jedwabne
będzie przyjmowała śmieci od Gminy Przytuły. Jeśli nawet dojdzie do tego, że
zgodzimy się na przyjmowanie śmieci to za konkretne pieniądze, a nie za darmo.
Temat pozostaje otwarty do dyskusji. Dodał, że nieodpłatne przyjmowanie śmieci
było stratą.


            Dyrektor
KZB
określił to brakiem dochodu. Na koszt składowania śmieci składają się
koszty związane z projektowaniem składowiska, z wykonaniem składowiska, z
eksploatacją,                z zamknięciem
i rekultywacją, są to części które składają się na koszty składowania śmieci. style='mso-spacerun:yes'>               
W projekcie komora jest
przewidziana na określony okres czasu i wszystkie koszty rozkłada się na
poszczególne lata. Z uwzględnieniem ilości składowanych ton śmieci.


KZB otrzymał dotację w wysokości 47 200 zł. jednak
poniósł większe koszty, ponieważ przy małej ilości śmieci, koszt jednostkowy
jest bardzo duży w granicach 150 zł za tonę. Jeżeli państwo zadecydujcie, że należy
rozwiązać umowy z dostawcami śmieci z Gminy Przytuły, to trzeba wziąć pod uwagę
obowiązujący w tym przypadku miesięczny okres wypowiedzenia (280 zawartych
umów), skutkować będzie to również redukcją zatrudnienia przy obsłudze
śmieciarki.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Dyrektor style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> powiedział, że można pomyśleć
nad zorganizowaniem współpracy z sąsiednimi gminami w celu budowy dodatkowej
komory śmieci m.in. na azbest.


            Radna
Zenona Kurkowska
powiedział, że jedna wspólnota została już zawarta style='mso-spacerun:yes'>                      
i wyszło tak że
przyjmowane są śmieci z sąsiedniej gminy za darmo. Zadaniem dyrektora było
dopilnowanie interesu gminy.


            Radny
Andrzej Górski
zapytał na ile lat przewidziane jest funkcjonowanie
składowiska.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Dyrektor odpowiedział, że
użytkowana jest jedna z czterech komór, o pow. ProductID="1 ha">1 ha style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> każda, która wystarczy jeszcze
na około 10 lat przy obecnej ilości dostarczanych śmieci. Zmniejszeniu uległa
ilość składowanych odpadów co ma związek z odzyskiem, selekcją odpadów
nadających się do powtórnego przerobu. Z Gminy Przytuły przywożonych jest około
5 ton śmieci miesięcznie.


            Radna
Zenona Kurkowska
zapytał jakie w przybliżeniu Gmina Przytułu posiada
zaległości finansowe wobec Gminy Jedwabne.


            Dyrektor
odpowiedział, że 150 zł. za tonę śmieci razy około 5 ton miesięcznie i razy style='mso-spacerun:yes'>              
12 miesięcy.


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
powiedział, że są dwa rozwiązania: albo umowa zostanie
rozwiązana, albo w ciągu pół roku wskazane zostanie miejsce do składowania
odpadów na terenie Gminy Przytuły, a przez ten okres czasu należy pobierać
adekwatną kwotę od każdej tony śmieci.


            Sołtys
wsi Kotówek stwierdził, że dyrektor jest nie winny w zaistniałej sprawie.
Stroną umowy jest Gmina a nie Dyrektor KZB.


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
odpowiedział, że dyrektorzy jednostek organizacyjnych powinni
swoje sugestie przedstawiać burmistrzowi i sygnalizowali problemy.


            Radna
Ewa Mańko
przypomniała, że na jednym ze wcześniejszych spotkań była mowa style='mso-spacerun:yes'>             
o tym, że gmina dołożyła do budowy
gimnazjum kwotę 400 000 zł. ponieważ prace zamienne nie zostały
zakwalifikowane do sfinansowania ze środków unijnych, chodziło o stolarkę
okienną, zamiast okien drewnianych wstawione zostały okna plastikowe. Okazało
się, że nie chodzi                   o
zamianę okien. Radna zapytała czego w takim razie dotyczy kwota 400 000
zł. Złożyła wniosek formalny o odszukanie i przedstawienie dokumentów które
potwierdzą kto ponosi odpowiedzialność za to, że z budżetu gminy wydatkowano 400 000
zł. do budowy gimnazjum, pieniądze te mogły zostać przeznaczone np na remonty
dróg gminnych. Stwierdziła, że inspektor nadzoru budowlanego nie zamienił prac
podejmując jednoosobowo decyzję, musiał wykonać to na czyjeś polecenie.


Następnie odnosząc się do protokołu Regionalnej Izby
Obrachunkowej z przeprowadzonej style='mso-spacerun:yes'>               
w Urzędzie Miejskim kontroli, radna
stwierdziła, że efekty kontroli są znane, sporo pieniędzy zostało wyrzuconych w
błoto, wystąpiła z zapytaniem co stało się z roztrwonionymi pieniędzmi.


 


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Przewodniczący Rady Miejskiej style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> albo wyznaczyć okres na
wskazanie miejsca składowania odpadów na terenie Gminy Przytuły, albo jeżeli przygotowanie
wysypiska zajmie sąsiedniej gminie więcej czasu to przez ten okres przyjmować
śmieci ale za adekwatną odpłatnością.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Dyrektor KZB style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> powiedział, że wówczas Wójt Gminy
Przytuły zażąda zwrotu udziału style='mso-spacerun:yes'>              w zakupie śmieciarki.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Stanowisko Rady style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>: zobowiązuje się Dyrektora
Komunalnego Zakładu Budżetowego style='mso-spacerun:yes'>                      w porozumieniu z
Burmistrzem do ustalenia terminu w którym Gmina Przytuła ma wskazać miejsce
składowania odpadów na swoim terenie. Stosownym pismem należy poinformować Wójta
Gminy Przytuły.


style='text-decoration:none'> 


Ad.
12



  • Radny
    Ireneusz Chrostowski

    zapytał na jakich zasadach KZB odbiera ścieki od

mieszkańców sąsiednich gmin.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Dyrektor KZB style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> odpowiedział, że cena
uzależniona jest od odległości, od ilości przejechanych kilometrów.


 



  • Radna
    Zenona Kurkowska

    zapytała, jaki był koszt ułożenia chodnika na style='mso-spacerun:yes'>                           
    ul. Kościuszki.

style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Dyrektor KZB style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> odpowiedział, że łącznie za
wykonanie prac, zapewnienie cementu i piasku zakład otrzymał 9 000 zł.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> 


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> 



  • Odnosząc
    się do budowy gimnazjum radny Ireneusz Chrostowski przypomniał, że

była powołana komisja która analizowała kosztorys,
przetargi, nadzorowała budowę, był inspektor nadzoru budowlanego, zapytał dlaczego
nikt nie ponosi odpowiedzialności za to, że gmina musiała dołożyć 400 000
zł. do dokończenia budowy. Dodał, że radca prawny pomimo tego, że otrzymuje
wynagrodzenie w wysokości 3600 zł. miesięcznie z tytułu zatrudnienia w urzędzie
to dodatkowo za przeanalizowanie dokumentacji dotyczącej budowy gimnazjum wziął
około 4 - 5 tyś zł.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Radna Ewa Mańko style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> stwierdziła, że zbyt dużo
pieniędzy z budżetu po prostu ucieka, obecnie referat księgowości porządkuje
dokumenty żeby wyprowadzić sprawy na prostą, nie po to, żeby kogoś
skontrolować. W referacie jest ogrom pracy, zatrudnione są tylko dwie osoby,
trzeba ten stan rzeczy zmienić, żeby pracownice mogły zająć się sprawami
bieżącymi.  Może dojść do sytuacji, że z
powodu nadmiaru pracy zupełnie nieświadomie pieniądze będą nadal uciekały.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Radny Sławomir Turowski style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> stwierdził, że raz w tygodniu
radca prawny powinien udzielać informacji i pomocy mieszkańcom gminy.


            Skarbnik
poinformowała, że umowa z radcą prawnym obowiązuje do końca kwietnia 2007r.


            Radna
Ewa Mańko
powiedziała, że radca prawny powinien być obecny na wszystkich
sesjach i posiedzeniach komisji.


 


· style='font:7.0pt "Times New Roman"'>       
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał podanie mieszkańców wsi Kotowo Stare,


dodał, że przeprowadził wstępne rozmowy z
Burmistrzem w tej sprawie. Sugestia, żeby mieszkańcy wyznaczyli miejsce pod
lokalizację przystanku, we własnym zakresie wykonali prace, burmistrz natomiast
pokryje koszty.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Radni pozytywnie ustosunkowali
się do podania mieszkańców, zaakceptowali propozycję współpracy.


 



  • Podinspektor style='mso-bidi-font-weight:bold'> d.s. obsługi Biura Rady Miejskiej
    poinformował o mających się odbyć

w dniu 4 lutego br. wyborach do rad powiatowych izb
rolniczych oraz zarządzonych na dzień style='mso-spacerun:yes'>                
11 lutego br. /godz. 15.00/
wyborach do Rady Osiedla Jedwabne. Zwrócił się do osób obecnych na sesji o
rozpowszechnienie tych informacji wśród mieszkańców wsi i Miasta Jedwabne.


 



  • Na prośbę
    Burmistrza, Przewodniczący Rady Miejskiej zasygnalizował możliwość

przejęcia Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych
w Jedwabnem od Starostwa Powiatowego w Łomży.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Radna Ewa Mańko style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> powiedziała, że na dzień
dzisiejszy powiat nie jest zainteresowany przekazaniem szkoły.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Radny Krzysztof Borawski style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> powiedział, że nie ma sensu
prosić starostwo żeby chciało przekazać gminie szkołę.


 



  • Przewodniczący
    Rady Miejskiej
    odnosząc
    się do zamiaru likwidacji szkół na wisach

poprosił kierownik referatu Oświaty, Kultury i Sportu
o przedstawienie informacji style='mso-spacerun:yes'>                               
z
przeprowadzonych zebrań z rodzicami oraz ustaleniach jakie zapadły w trakcie
tych spotkań.


style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'>Pani Anna Cichocka style='color:black;mso-bidi-font-weight:bold'> powiedziała, że uczestniczyła w spotkaniu
w Orlikowie i na temat ustaleń z tego zebrania może przedstawić informację.
Poinformowała, że odbyły się również zebrania style='mso-spacerun:yes'>               z rodzicami dzieci
uczęszczających do szkół w Makowskich i Karwowie.


Powiedziała, że rodzice dzieci uczęszczających do
S.P. w Orlikowie wyrazili zgodę na likwidację placówki. Jeżeli dojdzie do
likwidacji to chcą, żeby w części budynku została zorganizowana świetlica
wiejska do prowadzenia której będzie zatrudniona jedna osoba. Jest aprobata
mieszkańców z tym, że domagają się zapewnienia dogodnych warunków dowozu dzieci
do szkoły w Jedwabnem. Jest kwestia dowozu dzieci z Małego Orlikowa do Orlikowa,
odcinek pomiędzy miejscowościami łączy wąska słabej jakości droga po której
autobus nie dojedzie, wstępne rozwiązanie, że gmina pokryje koszty dowozu
dziecka do Orlikowa, jest to kwota 98 zł. do style='mso-spacerun:yes'>                  
ProductID="3 kilometr￳w">3 kilometrów.


            Radny
Ireneusz Chrostowski
stwierdził, że do tematu likwidacji szkół należy
podejść całościowo a nie wybiórczo.


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
powiedział, że na terenie Województwa Podlaskiego,
prawdopodobnie tylko w Gminie Jedwabne są tak mało liczebne szkoły.


            Pani
A. Cichocka
poinformowała, że Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje
wprowadzenie zmian w 2008 r. w sposobie finansowania małych szkół wiejskich.
Stwierdziła, jednak, że nie spowoduje to diametralnych zmian.


            Skarbnik
gminy
przestawiła informację na temat ilości uczniów uczęszczających do
poszczególnych szkół na wsiach.


            Przewodniczący
Rady Miejskiej
powiedział, że rada nie jest zwolennikiem zamykania szkół,
jeśli jednak do tego dojdzie to należy to przeprowadzić rozsądnie mając na
uwadze dobro dzieci i nauczycieli.


            Radny
Sławomir Turowski
poprosił o przedstawienie kalkulacji kosztów utrzymania
poszczególnych szkół.


            Radna
Ewa Frączek
wyjaśniła, że w szkołach w Jedwabnem klasy liczą po 28 uczniów,
natomiast w małych szkołach na wisach najczęściej są to klasy łączone, jeden
oddział jest to 1 do 2 uczniów, do małej szkoły musi dojechać anglista i
katecheta bo tak wynika z przydziału, nie każdy nauczyciel ma kwalifikacje do nauczania
wielu przedmiotów, również te czynniki podnoszą koszty funkcjonowania placówek.


            Sołtys
wsi Olszewo Góra stwierdził, że pieniądze jakie są wydatkowane na
utrzymanie jednego ucznia w szkole w Orlikowie wystarczyłyby na pokrycie
kosztów jego nauki   style='mso-spacerun:yes'>                   
w szkole prywatnej, w której
miałby zdecydowanie lepsze warunki.


            Skarbnik
gminy
przedstawiła koszty utrzymania szkół.


            Sołtys
wsi Grądy Wielkie stwierdził, że po tej informacji radni powinni wiedzieć gdzie
szukać oszczędności. Stwierdził, że należy zlikwidować wszystkie szkoły na
wsiach.


            Sołtys
wsi Olszewo Góra stwierdził, że likwidacji sprzeciwiają się jedynie te
osoby które pracują w szkołach. Dodał, że poziom nauczania w szkole w Orlikowie
pozostawia wiele do życzenia.


            Sołtys
wsi Kossaki powiedział, uczniowie mają różne predyspozycje do nauki nauczyciele
pracując z dziećmi wiedzą które dziecko trzeba skierować na badania, style='mso-spacerun:yes'> 
Powiedział, że na badania skierowanych zostało
70% dzieci, z czego zgłosiło się jedynie 10%


            Radna
Ewa Frączek
dodała, że rodzice musza w domu z dzieckiem ćwiczyć jeśli chcą
uzyskać widoczne efekty. Po za tym, aby dziecko skierować na badania, rodzic
musi wyrazić zgodę.


 


Ad. 13


Przewodniczący
Rady Miejskiej
stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany, zamknął
obrady V sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem. Na tym protokół i sesję zakończono.


 


 


Przewodniczący
Rady Miejskiej


 


  Kazimierz Załuska


Protokół sporządził





Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 27 mar 2007 08:27
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 1816 razy