BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR VII/07

z dnia: 15. 03. 2007 r.
w sprawie:
PROTOKÓŁ NR VII/06

 

Miejsce obrad sala kinowa Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Jedwabnem, ul. Piękna 8. W godz. od 15.00 do 16.30. Obecnych jest 14 radnych na ogólną liczbę 15, co stanowi 93 %.

Lista obecności w załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Kazimierz Załuska Przewodniczący Rady Miejskiej. Protokolant: Rafał Kołakowski podinspektor d.s. obsługi Biura Rady Miejskiej.

 

Radni obecni:

  1. Bargłowski Andrzej                                                      8.  Kurkowska Zenona
  2. Borawski Krzysztof                                                      9.  Mańko Ewa
  3. Chrostowski Ireneusz                                                 10.  Ożarowski Tadeusz
  4. Chrostowski Mirosław                                    11.  Sepczyński Grzegorz
  5. Frączek Ewa                                                              12.  Skrodzki Edward
  6. Górski Andrzej                                                           13.  Turowski Sławomir
  7. Kołpaczewski Andrzej                                    14.  Załuska Kazimierz

                            

Radni nieobecni:

1.      Mariusz Szmitko

Ponadto w sesji uczestniczą:

  1. Krzysztof Moenke                              - burmistrz
  2. Henryka Filipkowska                          - skarbnik gminy

oraz sołtysi i mieszkańcy gminy. Ogółem w sesji uczestniczy około 45 osób.

            Przebieg obrad:

Ad. 1

Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, radnych, zaproszonych gości, pracowników urzędu oraz nowo wybranych sołtysów i wszystkich mieszkańców gminy przybyłych na VII sesję R.M.

 

Ad. 2

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad.

Burmistrz wystąpił z wnioskiem o zdjęcie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego i przyjęcia wartości jednego punktu w złotych celem wynagradzania pracowników zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych Gminy Jedwabne. W uzasadnieniu powiedział, że projekt uchwały wymaga doprecyzowania kilku kwestii w nim zawartych. W jego miejsce zaproponował, rozpatrzenie uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji Miasta Jedwabne.

            Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi do zaproponowanych zmian                     w porządku obrad. Radni uwag nie zgłaszali.

            Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że porządek obrad przyjęty został przez aklamację.

 

Porządek obrad przedstawia się następująco:

 

1.      Otwarcie sesji.

2.      Przyjęcie porządku obrad.

3.      Przyjęcie protokołów z obrad V i VI sesji.

4.      Interpelacje radnych.

5.      Informacja Burmistrza z realizacji zadań w okresie między sesjami.

6.      Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2007 r.

7.      Podjęcie uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu obrotowego w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Białymstoku.

8.      Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw, a także wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli dla których Gmina Jedwabne jest organem prowadzącym .

9.      Podjecie uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji Miasta Jedwabne.

10.  Podjęcie uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów, wysokości wynagrodzenia za inkaso i określenia terminu płatności dla inkasentów oraz sposobu doręczania decyzji organu podatkowego.

11.  Zatwierdzenie planów pracy na rok 2007:

- Rady Miejskiej,

            - stałych Komisji Rady Miejskiej.

12.  Odpowiedzi na interpelacje radnych.

13.  Wolne wnioski i uwagi:

- rozpatrzenie wniosku Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej o przyznanie środków na zasiłki celowe.

14.  Zamknięcie obrad.

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał czy są uwagi do protokołów z obrad V i VI sesji.

Podinspektor ds. obsługi BRM odczytał protokół z V sesji. Radni uwag nie zgłaszali

W głosowaniu jawnym, rada protokół z obrad V sesji przyjęła. /za – 14, przeciw – 0, wstrzymało się – 0)

Przewodniczący zapytał czy,  są uwagi do protokołu z obrad VI sesji. Radni nie wnosili uwag.

W głosowaniu jawnym, rada protokół z obrad VI sesji przyjęła. /za – 14, przeciw – 0, wstrzymało się – 0)

 

Ad. 4

            Radna Zenona Kurkowska zapytała, czy rozstrzygnięta została kwestia składowania na gminnym wysypisku, odpadów z Gminy Przytuły.

            Radna Ewa Mańko zwróciła się o przygotowanie informacji, które wydatki na budowę gimnazjum nie zostały objęte dofinansowaniem z środków unijnych tzw. wydatki niekwalifikowane. Radna zapytała jakie kroki podjęto w celu ustalenia  przyczyn wzrostu wydatków niekwalifikowanych w trakcie realizacji projektu.           

Burmistrz poinformował, że wstępnie Rada Gminy Przytuły zaakceptowała zaproponowaną stawkę 200 zł. od 1 tony odpadów. Następnie odczytał pismo Wójta Gminy Przytuły. Dodał, że w tej sprawie podpisane zostanie stosowne porozumienie.

Burmistrz poinformował, że złożony przez gminę kolejny wniosek o zwrot wydatków poniesionych na budowę gimnazjum opiewał na kwotę 900 000 zł. z czego nie zakwalifikowane zostały do finansowania wydatki na kwotę 345 000 zł. Dodał, że nie wie, czy uda się kogokolwiek obarczyć odpowiedzialnością za ten stan rzeczy. Poinformował również, że prokuratura umorzyła postępowanie w sprawie niegospodarności w wydatkowaniu środków publicznych.

Radna Ewa Mańko zapytała jaka kwota nie została zwrócona.  

Burmistrz powiedział, że wydatki na kwotę około 682 000 zł. zostały uznane jako niekwalifikowane.

Radny Ireneusz Chrostowski zapytał, czy znane jest już stanowisko Podlaskiego Kuratora Oświaty w sprawie likwidacji szkół podstawowych w Karwowie, Orlikowie, Konopkach Chudych  i Makowskich.

Burmistrz odpowiedział, że dotychczas nie wpłynęła opinia kuratorium w sprawie likwidacji szkół.

 

Ad. 5

            Burmistrz podsumował przeprowadzone wybory do rad sołeckich. Złożył gratulacje nowo wybranym sołtysom.

Poinformował o propozycji współpracy z Starostwem Powiatowym w Łomży w zakresie powierzchniowego utrwalenia brukowych odcinków drogi powiatowej Jedwabne - Burzyn. Udział gminy w realizacji zadania wyniesie około 55 000 zł.

Powiedział, że jeśli wniosek o dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej na odcinku Mocarze – Brzostowo zostanie zakwalifikowany do finansowania z funduszy unijnych, wówczas realizacja zadania rozpocznie się w 2008 r. Wkład Gminy Jedwabne wyniesie w granicach 75 000 zł.

Dodał, że trwają rozmowy w sprawie remontu drogi powiatowej na odcinku Chyliny – Kąty.

Burmistrz poinformował, że Wojewoda Podlaski pozytywnie zaopiniował projekt planu aglomeracji miasta Jedwabne. Status aglomeracji daje możliwość pozyskania w ramach Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy dodatkowych środków na zadania z zakresu gospodarki wodnościekowej.

Burmistrz poinformował, że do końca kwietnia zostanie rozstrzygnięty przetarg na projektowanie pozostałych odcinków sieci wodociągowej. Powiedział również o reaktywacji drużyny piłkarskiej VIKTORIA.

Rolnikom z terenu gminy udzielana będzie bezpłatna pomoc przy wypełnianiu wniosków            o przyznanie płatności do gruntów rolnych.

Następnie poinformował o zmianie w składzie osobowym komisji do spraw przeciwdziałania alkoholizmowi. Panią Barbarę Dytkowską i panią Cecylię Kierzkowską zastąpią radni w osobach pan Andrzej Górski i pan Krzysztof Borawski.

Burmistrz powiedział, że w najbliższym czasie zostanie przeprowadzony przegląd dróg gminnych. Remonty będą przeprowadzane w miarę możliwości finansowych gminy.

Odnosząc się do funkcjonowania podległych jednostek organizacyjnych burmistrz poinformował, że w Komunalnym Zakładzie Budżetowym w ramach wprowadzenia oszczędności dyrektor zakładu  zlikwiduje jeden etat.

Wyjaśnił, że Miejsko Gminny Ośrodek Kultury i Biblioteka Publiczna są odrębnymi jednostkami              w związku z czym obsługa finansowa musi być rozdzielona.

W ramach oszczędności zlikwidowana została ½ etatu w MGOK oraz dodatek za prowadzenie spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej. Ponadto zorganizowana zostanie Młodzieżowa Drużyna Pożarnicza.

 

Ad. 6

            Skarbnik gminy omówiła projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie. Poinformowała o wysokości przyznanych subwencji na 2007 r. Zwiększeniu uległa część równoważąca subwencji ogólnej. Zmniejszony został udział gminy w podatku dochodowym od osób prawnych, oraz część oświatowa subwencji ogólnej. Wpłynęły pieniądze z rozliczenia: refundacja wydatków na budowę gimnazjum kwota 859 349 zł. z otrzymanych środków spłacona została pożyczka na prefinansowanie budowy gimnazjum w wysokości 175 604,50 zł. oraz kredyt w wysokości 700 000 zł.

Następnie skarbnik omówiła zmiany w planie wydatków w tym wydatki na oświatę i wychowanie oraz świadczenia społeczne. Poinformowała o zmniejszeniu o kwotę 40 000 zł. wydatków na dożywianie oraz zwiększeniu o 12 000 zł. wydatków na zasiłki celowe. Wyjaśniła, że kierownik OPS wnioskowała o przyznanie na zasiłki celowe kwoty 32 000 zł., sytuacja finansowa gminy pozwala przyznać na ten cel jedynie 12 000 zł.

Wyjaśniła, że w celu zrównoważenia budżetu w załączniku inwestycyjnym zawarta została propozycja zmniejszenia wydatków na 2007 r. po przez przeniesienie zadania: wykonanie dokumentacji technicznej na remont budynku Szkoły Podstawowej w Jedwabnem na 2008 r.

W załączniku inwestycyjnym do projektu uchwały wprowadzono nowe zadanie: Dofinansowanie do remontu drogi powiatowej na odcinku przez wieś Makowskie i za wsią Grądy Małe. Z projektu porozumienia wynika, że wkład gminy wyniesie 55 000 zł. /środki będą pochodziły z rezerwy ogólnej/.  

Skarbnik gminy poinformowała, że brakuje 250 000 zł. na spłatę kredytu. Stwierdziła, że aby nie popaść w tarapaty finansowe i uniknąć 20% odsetek, należy zaciągnąć kolejny kredyt.

Skarbnik gminy dodała, że komisja budżetu pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2007 r.

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały. Radni uwag nie zgłaszali.

W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 14, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr VII/34/07 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 7

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu            w Banku Ochrony Środowiska S.A. Oddział w Białymstoku.

Skarbnik gminy poinformowała, że komisja budżetu pozytywnie zaopiniowała propozycję zaciągnięcia kredytu.

            Radni nie wnosili uwag. W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 14, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr VII/35/07 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 8

            Kierownik Referatu Oświaty, Kultury i Sportu omówiła projekt uchwały w sprawie określenia wysokości i szczegółowych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia oraz zasad obliczania i wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźnych zastępstw, a także wysokości oraz szczegółowych zasad przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego dla nauczycieli, dla których Gmina Jedwabne jest organem prowadzącym.

            Radny Ireneusz Chrostowski zapytał o wysokość dodatku mieszkaniowego.

            Kierownik wyjaśniła, że stawki dodatku uzależnione są od liczebności rodziny.  

            Radny Ireneusz Chrostowski stwierdził, że skoro dodatek mieszkaniowy musi być wypłacany, to należy ustalić go w symbolicznej kwocie np. 1zł.

            Kierownik poinformowała, że poszczególne zapisy projektu uchwały były konsultowane            z związkami zawodowymi nauczycieli. Komisja oświaty wyraziła pozytywną opinię na temat projektu.

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały. Więcej uwag radni nie zgłaszali. W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych obecnych jest 14, za podjęciem uchwały głosowało              13 radnych, 1 radny głosował przeciw.

Uchwała Nr VII/36/07 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 9

            Kierownik Referatu Budownictwa, Inwestycji, Infrastruktury Komunalnej, Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska pan Sławomir Miciura omówił projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji Miasta Jedwabne. Wyjaśnił, że status aglomeracji umożliwi ubieganie się w ramach Związku Komunalnego Samorządów Dorzecza Biebrzy                          o dodatkowe środki na realizację zadań z zakresu gospodarki wodnościekowej.

            Radny Ireneusz Chrostowski zapytał czy przedmieścia Jedwabnego Kossaki, Biczki, Kajetanowo, również zostały włączone do planu aglomeracji.

            Pan Sławomir Miciura wyjaśnił, że plan obejmuje tylko miasto Jedwabne, przedmieścia nie zostały ujęte.

            Burmistrz dodał, że uzyskanie statusu aglomeracji jest korzystne. Stwarza możliwość ubiegania się o dotacje do zadań z zakresu gospodarki wodnościekowej planowanych do realizacji na terenie Miasta Jedwabne z dwóch różnych źródeł finansowych.

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał pismo Wojewody Podlaskiego w sprawie zaopiniowania projektu planu. Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji Miasta Jedwabne. Radni nie wnosili uwag.

            W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 14, za podjęciem uchwały głosowało 14 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr VII/37/07 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 10

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów, wysokości wynagrodzenia za inkaso i określenia terminu płatności dla inkasentów oraz sposobu doręczania decyzji organu podatkowego. Wyjaśnił, że na mocy niniejszej uchwały sołtysi będą mogli doręczać mieszkańcom decyzje podatkowe oraz dokonywać poboru podatków w drodze inkasa.

            Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych: Andrzeja Bargłowskiego i Grzegorza Sepczyńskiego pełniących jednocześnie funkcje radnego i sołtysa, aby nie brali udziału                         w głosowaniu. Przewodniczący wyjaśnił, że połączenie funkcji radnego, sołtysa i inkasenta jest możliwe, jednak w uchwale rada gminy określa wysokość wynagrodzenia dla inkasentów z tytułu poboru podatków. Zgodnie z art. 25a ustawy o samorządzie gminnym radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego. Uwag nie zgłoszono.

            W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 14, w głosowaniu udział wzięło 12 radnych, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie.

            Uchwała Nr VII/38/07 w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 11

            Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że dyskusje na temat planów pracy na 2007 r. miały miejsce w trakcie posiedzeń poszczególnych komisji. Zapytał czy są uwagi do ich treści. Radni nie zgłaszali propozycji zmian. W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych obecnych jest 14, za przyjęciem planów pracy głosowało 14 radnych – jednogłośnie.

            Plany Pracy w załączeniu do protokołu.

 

Ad. 12

            Odpowiedzi udzielono w pkt. 4

 

Ad. 13

            Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał wniosek kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej     o przyznanie środków na zasiłki celowe w wysokości 32 000 zł.

            Kierownik OPS wyjaśniła, że środki na zasiłki celowe nie zostały ujęte w budżecie na 2007r.

            Skarbnik gminy powiedziała, że budżet konstruowany był w listopadzie 2006 r., wówczas nie było pieniędzy na ten cel. W podjętej w pkt. 6 uchwale w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2007 r. na zasiłki celowe przeznaczono kwotę 12 000 zł.

            Przewodniczący Rady Miejskiej poprosił radnego E. Skrodzkiego o przedstawienie stanowiska komisji budżetu w tej sprawie.

            Radny E. Skrodzki poinformował, że komisja budżetu pozytywnie zaopiniowała propozycję przeznaczenia na zasiłki celowe kwoty 12 000 zł. Wyjaśnił, że sytuacja finansowa gminy nie pozwala przeznaczyć na ten cel więcej pieniędzy, o co wnioskowała kierownik OPS.

Radny dodał, że kierownik OPS powinna wyjaśnić, dlaczego bez akceptacji rady kwota 5 600 zł. została dotychczas rozdysponowana.

            Radna Zenona Kurkowska zapytała, z którego działu budżetu kwota 12 000 zł. będzie przesunięta.

            Skarbnik wyjaśniła, że środki zostaną przesunięte z dożywiania.

            Radny Ireneusz Chrostowski złożył wniosek o przeznaczenie 6 000 zł z przyznanej kwoty na utworzenie rezerwy, z której będzie wypłacana pomoc dla mieszkańców gminy dotkniętych wypadkiem losowym: pożar, powódź, susza, śmierć itp.

Kierownik OPS wyjaśniła, że zasiłki celowe przyznawane są na konkretny cel np. na zakup żywności, leków, opału, odzieży, pokrycia kosztów pogrzebu, drobnych remontów, napraw itp.

            Przewodniczący Rady stwierdził, że wymienione potrzeby ma większość podopiecznych OPS i większość kwalifikuje się do otrzymania zasiłku. Dodał, że zasiłki celowe powinny być przyznawane w wyjątkowo trudnych sytuacjach.

Radny Mirosław Chrostowski stwierdził, że burmistrz powinien dysponować pieniędzmi na zasiłki celowe. Zasiłek celowy wypłacałby burmistrz, rada natomiast dokonując zmian w budżecie refundowałaby poniesiony wydatek.

            Radna Zenona Kurkowska poprosiła o ponowne przedstawienie stanowiska komisji budżetu.

            Radny E. Skrodzki: komisja stwierdziła, iż trudna sytuacja finansowa gminy nie pozwala przeznaczyć na zasiłki celowe kwoty 32 000 zł. W związku z tym, że 6 000 zł. zostało już rozdysponowane, komisja przydzieliła dodatkowo tylko 6 000 zł. ale podarunkiem że to tylko na cele losowe, jeśli nie będzie takich wypadków losowych to, to wraca jako nadwyżka budżetowa na koniec roku na inne cele, takie jest stanowisko komisji budżetu.

            Radny Edward Skrodzki odczytał zapis z protokołu z posiedzenia komisji budżetu w dniu      10. 03. 2007 r. w imieniu radnych zapytał panią kierownik OPS na co zostały wydane pieniądze.

            Kierownik odpowiedziała, że pieniądze wydatkowane zostały na zasiłki celowe.

            Radny Mirosław Chrostowski ponownie stwierdził, że środkami na zasiłki celowe powinien zarządzać burmistrz.

Skarbnik gminy wyjaśniła, że zasady przyznawania zasiłków celowych określa ustawa.

 

Ad. 14

  • W ramach wolnych wniosków mieszkanka Jedwabnego stwierdziła, że osobom

bezrobotnym z ternu gminy należy zapewnić bezpłatny dowóz do Powiatowego Urzędu Pracy            w Łomży.

 

  • Pan Adam Niebrzydowski członek Powiatowej Izby Rolniczej w Łomży przedstawił

informację na temat działalności izb rolniczych. Pokrótce przypomniał historię kształtowania się Izb w Polsce, następnie przedstawił zamierzenia i cele na przyszłość. Zadeklarował propozycję współpracy w zakresie organizowania szkoleń dla rolników z terenu Gminy Jedwabne. Poinformował o terminach najbliższych szkoleń z zakresu pozyskiwania środków unijnych                   w rolnictwie.

 

  • Sołtys wsi Pluty zapytał, dlaczego dotychczas pomimo zapowiedzi ze strony burmistrza nie

nastąpiła podwyżka diet sołtysów.

            Burmistrz wyjaśnił, że wystąpi do rady o podwyżkę diet wówczas, gdy sytuacja finansowa gminy poprawi się.

 

  • Sołtys Ireneusz Borawski poinformował, że w ostatnim czasie doszło do uszkodzenia

dwóch  samochodów na mostku w drodze dojazdowej do wsi Olszewo Góra. Zwrócił się                        o wyrównania nawierzchni i poszerzenie mostku.

            Burmistrz odpowiedział, że jest to droga powiatowa, fundusze starostwa są niewielkie.

            Sołtys Grzegorz Łomotowski powiedział o potrzebie wyrównania drogi dojazdowej do wsi Chrostowo.

            Burmistrz odpowiedział, że aby praca równiarki przyniosła pożądane efekty nawierzchnie dróg muszą obeschnąć. Poinformował, że w najbliższym czasie drogi gminne zostaną wyrównane.

 

Ad. 15

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że porządek obrad został wyczerpany, podziękował wszystkim za przybycie, następnie zamknął obrady VII sesji.

Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i posiedzenie zakończono.

 

 

 

                                                                                                                     

Protokół sporządził:

 

Data dodania:
Data upublicznienia: piątek, 25 maj 2007 08:31
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 1693 razy