BIP Gminy Jedwabne

Biuletyn Informacji Publicznej

PROTOKÓŁ NR XXI/08

z dnia: 20. 04. 2008 r.
w sprawie: sesji Rady Miejskiej w Jedwabnem
Miejsce obrad sala kinowa Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury w Jedwabnem
ul. Piękna 8. W godz. od 14.10 do 15.40. Obecnych jest 12 radnych na ogólną liczbę 15,
co stanowi 80%. Lista obecności w załączeniu do protokołu. Obradom przewodniczy Kazimierz Załuska Przewodniczący Rady Miejskiej.

Radni obecni:

1. Chrostowski Ireneusz,
2. Frączek Ewa,
3. Górski Andrzej,
4. Kołpaczewski Andrzej,
5. Kurkowska Zenona,
6. Mańko Ewa,
7. Ożarowski Tadeusz,
8. Sepczyński Grzegorz,
9. Skrodzki Edward,
10. Szmitko Mariusz,
11. Turowski Sławomir,
12. Załuska Kazimierz


Radni nieobecni:
1. Bargłowski Andrzej,
2. Borawski Krzysztof,
3. Chrostowski Mirosław.

Ponadto w sesji uczestniczą:
1. Krzysztof Moenke - Burmistrz,
2. Henryka Filipkowska - Skarbnik,
3. Marzena Grądzka - Kierownik OPS,
4. Sławomir Miciura - Kierownik Referatu Budownictwa, Inwestycji, Infrastruktury i Ochrony Środowiska
5. Zbigniew Chojnowski - Dyrektor KZB.

oraz sołtysi i mieszkańcy gminy. Ogółem w sesji uczestniczy około 50 osób.

Przebieg obrad:
Ad. 1
Przewodniczący Rady Miejskiej otworzył sesję, powitał burmistrza, zaproszonych gości, radnych, pracowników urzędu, sołtysów i mieszkańców gminy przybyłych na obrady XXI zwyczajnej sesji R.M. Na podstawie listy obecności radnych stwierdził prawomocność obrad. Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał porządek obrad.
Pan Burmistrz wystąpił z wnioskiem o wniesienie do porządku obrad punktu dotyczącego udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Łomżyńskiemu.
Przewodniczący Rady Miejskiej przypomniał, że gmina z budżetu udziela pomocy finansowej powiatowi łomżyńskiemu na remont dróg Bronaki – Olki, Makowskie – Koniecki, Makowskie – Bartki oraz przebudowę chodnika na ul. Woj. Polskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej poddał wniosek pod głosowanie. W głosowaniu jawnym na stan 15 radnych obecnych jest 12. Za przyjęciem zaproponowanej zmiany
w porządku obrad głosowało 12 radnych – jednogłośnie.
Porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie sesji.
2. Przyjęcie protokołów z obrad XVIII, XIX i XX sesji.
3. Informacja Burmistrza o działalności między sesjami.
4. Interpelacje radnych.
5. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Łomżyńskiemu.
6. Podjęcie uchwały w sprawie dokonania zmian w budżecie gminy na 2008 r.
7. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2007 r. oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrza Jedwabnego.
8. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Jedwabne na lata 2008-2012 oraz wydatków określonych w Planie na lata 2008 – 2012.
9. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji SP w Konopkach Chudych.
10. Podjęcie uchwały w sprawie likwidacji SP w Karwowie.
11. Odpowiedzi na interpelacje radnych.
12. Wolne wnioski i uwagi.
- Informacja Wojewody w sprawie zmiany nazw i rodzajów miejscowości Kossaki, Biczki, Kajetanowo.
13. Zamknięcie obrad.

Ad. 2
Przewodniczący Rady Miejskiej zapytał, czy protokoły z sesji XVIII, XIX, XX odczytać?
Radna Zenona Kurkowska stwierdziła, że protokoły były do wglądu, w związku z tym, każdy mógł się z nimi zapoznać.
W głosowaniu jawnym, rada protokół z XVIII sesji przyjęła jednogłośnie /za – 12, przeciw – 0, wstrzymało się – 0/.
W głosowaniu jawnym, rada protokół z XIX sesji przyjęła jednogłośnie /za – 12, przeciw – 0, wstrzymało się – 0/.
W głosowaniu jawnym, rada protokół z XX sesji przyjęła jednogłośnie /za – 12, przeciw – 0, wstrzymało się – 0/.

Ad. 3
Pan Burmistrz – poinformował, że najważniejszą rzeczą teraz jest złożenie wniosku do RPO na wdrożenie zadania na ulicę Kościuszki z przyległymi. Wniosek będzie rozpatrzony finalnie we wrześniu. Czyli najwcześniej przetargi będzie można ogłosić we wrześniu 2008 r. Ogłoszone zostały przetargi na cztery działki tj. po byłej szkole rolniczej – 42 tys. zł, obok szkoły rolniczej – 80 tys. zł, naprzeciw liceum – 40 tys. zł oraz za starą targowicą – 48 tys. zł cena wywoławcza. Wcześniej była przygotowana na przetarg działka po Szkole Podstawowej w Janczewie, ale odwołał się właściciel. Mieszkańcy wsi Witynie
i Nadbory wyszli z propozycją, aby działki po wysypiskach wystawić na przetarg. Do PROW jeszcze nie ma terminu naboru wniosków.
We wrześniu Ochotnicza Straż Pożarna w Jedwabnem otrzyma sztandar. Kilka dni temu
w Urzędzie w Jedwabnem odbyła się uroczystość, podczas której sześć par otrzymało pamiątkowe dyplomy i medale za Długoletnie Pożycie Małżeńskie przyznane przez Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Następnie Pan Burmistrz przypomniał, że zostanie utworzony oddział przedszkolny.
W przyszłym tygodniu zostanie zorganizowane spotkanie robocze LIDER /Lokalna Grupa Działania/, do którego można składać projekty miękkie: na świetlice, straż pożarną, turystykę.

Ad. 4
Radny Ireneusz Chrostowski zaproponował, aby diety z dzisiejszej sesji radni oraz sołtysi przeznaczyli na Kościół.
Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział, że kto będzie mógł to przeznaczy dietę na Kościół.

Ad. 5
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Łomżyńskiemu.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 12, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XXI/110/08
w załączeniu do protokołu.

Ad. 6
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie dokonania zmian
w budżecie gminy na 2008 r.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 12, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XXI/111/08
w załączeniu do protokołu.

Ad. 7
Pani Henryka Filipkowska Skarbnik przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu za 2007 r.. Poinformowała, że dochody wykonane wynoszą 12 004 617 zł, wydatki wykonane – 10 667 201 zł. Budżet zamknął się nadwyżką budżetową w kwocie 1 234 349 zł, która została przeznaczona na spłatę kredytów.
Największy udział w dochodach stanowią subwencje otrzymane z Ministerstwa Finansów w ogólnej wielkości 6 397 469 zł. W strukturze wykonanych dochodów gminy subwencje stanowią 53,29%. Drugą pozycję w dochodach gminy stanowią dotacje tj. 27,27%. Dotacje otrzymujemy na zadania zlecone oraz na wykonywanie zadań własnych. Dotacje otrzymaliśmy w następujących działach:
-Rolnictwo i łowiectwo – 208 805 zł,
- Administracja publiczna i samorządowa – 78 627 zł,
-Urzędy naczelnych organów władzy państwowej kontroli i ochrony prawa oraz sądownictwa – 17 933 zł,
- Działalnośc usługowa -8 110 zł,
- Oświata i wychowanie –274 075 zł( w tym: 203 145 zł – dotacja na dofinansowanie kosztów budowy Gimnazjum) ,
- Pomoc społeczna – 2 370 578 zł,
- Edukacyjna opieka wychowawcza – 316 059 zł.
Kolejną pozycję w dochodach zajmują udziały w podatku od osób fizycznych tj. 608 607 zł.
Natomiast ogółem wszystkie dochody własne wynoszą 932 955 zł. W zakresie wykonania podatku rolnego, leśnego, od nieruchomości i od środków transportowych została wykonana kwota 764 245 zł. W wyniku podjętych uchwał w sprawie obniżenia górnych stawek podatków skutki finansowe wynoszą 393 831 zł, w tym:
- podatek rolny 80 848 zł,
- podatek od nieruchomości – 261 083 zł,
- podatek od środków transportowych – 51 900 zł.
Skutki finansowe z tytułu udzielonych ulg i zwolnień wynosiły 150 087 zł. Natomist skutki finansowe wydanych decyzji przez Burmistrza wynoszą 10 185 zł. Zaległości w podatkach
i opłatach lokalnych wynoszą 126 743 zł. Oprócz wyżej wymienionych dochodów otrzymaliśmy dochody z tytułu wieczystego urzytkowania i dzierżawy gruntów oraz ze sprzedaży mienia gminy. Poza tym wpłynęły dochody z zadń z zakresu administracji rządowej. Wpłynęła również refundacja wydatków inwestycyjnych w wysokości 583 546 zł. Dzięki zrealizowanym dochodom podatkowym można było realizować zadania, które są nałożone na gminę ustawą o samorządzie gminnym. Realizacja tych zadań pociąga za sobą wykonanie wydatków. Wydatki zostały wykonane w kwocie 10 667 201 zł. Wykonanie wydatków w stosunku do planu zrealizowano w 97,06%. Największu udział w wydatkach jest w dziale Oświata i wychowanie i wynosi 4 634 818 zł. Subwencję otrzymaliśmy w wysokości 3 160 077 zł w związku ztym do realizacji zadań oświatowych dołożyliśmy 1 474 741 zł.
W zakresie pomocy społecznej realizowane były następujące zadania: wypłaty zasiłków stałych, zasiłków okresowych, zasiłków celowych, dożywianie dzieci, na które wydatkowano 509 623 zł. Spłacono kredyty w kwocie 1 500 605 zł, do spłaty zostało 647 308 zł. następnnie Pani skarbnik poinformowała, że jak ruszą inwestycje nie będzie problemu z zaciągnięciem kredytu.
Radny Mariusz Szmitko poinformował, że Komisja Rewizyjna 04 kwietnia 2008 r. dokonała anlizy przedłożonego przez Pana Burmistrza sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2007 r.. Komisja wystawiła pozytywną opnię i wystąpiła z wnioskiem o udzielelenie absolutorium Burmistrzowi.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał uchwałę RIO w sprawie wyrażenia opinii
o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Jedwabne sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2007 r., z wykonania planu finansowego zadań z zakresu administracji rządowej zleconych ustawowo oraz realizacji zadań publicznych wynikających z porozumień z organami administracji rządowej oraz jednostkami samorządu terytorialnego oraz uchwałę RIO
w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej
w Jedwabnem wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi /uchwały w załączeniu do protokołu/.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrza Jedwabnego.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 12, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XXI/112/08
w załączeniu do protokołu.
Pan Burmistrz podziękował za udzielenie absolutorium za 2007 r.

Ad. 8
Radna Zenona Kurkowska poprosiła o omówienie Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Jedwabne na lata 2008 – 2012.
Pan Sławomir Miciura Kierownik Referatu Budownictwa, Inwestycji, Infrastruktury
i Ochrony Środowiska poinformował, że plan, strategia planu była uchwalona w 2003 r.,
i należy go zaktualizować. Składając wnioski do funduszy pomocowych musimy mieć aktualny plan rozwoju lokalnego. Plan został uaktualniony głównie w części dotyczącej kart zadań, czyli tych zadań, które będziemy składać do PROW i RPO. W tych zadaniach zostały uaktualnione ceny oraz zostały połączone zadnia.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Jedwabne na lata 2008-2012 oraz wydatków określonych
w Planie na lata 2008 – 2012.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 12, za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych. Uchwała została podjęta jednogłośnie. Uchwała Nr XXI/113/08
w załączeniu do protokołu.

Ad. 9
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Podlaski Kurator Oświaty wydał pozytywną opinię w sprawie likwidacji szkół.
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Konopkach Chudych.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 12, za podjęciem uchwały głosowało 10 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się 2 radnych. Uchwała Nr XXI/114/08
w załączeniu do protokołu.



Ad. 10
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Filialnej w Karwowie przyporządkowanej organizacyjnie Szkole Podstawowej w Jedwabnem.
W głosowaniu jawnym, na stan 15 radnych, obecnych jest 12, za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, przeciw – 1, wstrzymało się 0 radnych. Uchwała Nr XXI/115/08
w załączeniu do protokołu.

Ad. 11
Odp. udzielono w pkt. 4.

Ad. 12
Przewodniczący Rady Miejskiej odczytał pismo Wojewody Podlaskiego w sprawie zmiany nazw i rodzajów miejscowości Kossaki, Biczki, Kajetanowo /pismo w załączeniu do protokołu/.
Radna Zenona Kurkowska poprosiła o przedstawienie kosztorysu podwyżki wywozu nieczystości oraz jakie kroki podjął Pan Dyrektor KZB, aby zminimalizować koszty podwyżki?
Pan Zbigniew Chojnowski Dyrektor KZB poinformował, iż przepisy ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie regulują sprawę, kto wprowadza zmianę wysokości opłat. Minister w dniu 20 września 2007 r. wydał rozporządzenie, w którym 400% zwiększył opłatę za składowanie odpadów. Wszyscy podnieśli ceny do wysokości nawet 11 zł od kosza. Ja skalkulowałem na wysokości 9 zł, poza tym, żeby ten koszt zminimalizować wystąpiłem do sanepidu, aby pozwolił na zmniejszenie częstotliwości wywozu. Z terenu miasta Pan Inspektor Powiatowy nie zgodził się na wywóz jednokrotny. W związku z tym, że na terenie miasta występują odpadki organiczne muszą być wywiezione nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie. W związku z tym, jeżeli ktokolwiek z miasta złoży podanie o zmianę wywozu
z czterech na dwa razy będzie pozytywnie załatwiony.
Radna Ewa Mańko czy w związku z tym osoby, które zgłaszały się, do KZB że rezygnują
z czterokrotnego wywozu zostaną pozytywnie załatwieni.
Pan Zbigniew Chojnowski poinformował, że nie będzie problemu ze zmianą częstotliwości wywozu nieczystości z czterech na dwa razy, następnie dodał, że wpłynęły 32 podania
o zmianę umów.
Radna Zenona Kurkowska, jakie oszczędności Pan podjął, aby podwyżka koszy była niższa oraz ile kosztuje kosz w Wiźnie i Przytułach?
Pan Zbigniew Chojnowski – w Wiźnie kosztuje 6 zł, ponieważ opłatę marszałka płaci gmina Wizna, natomiast w Przytułach Wójt płaci za każą tonę zważoną, co miesiąc 75 zł.
Radna Zenona Kurkowska – o jaką sumę Pan się starał do gminy, aby zmniejszyć koszty?
Pan Zbigniew Chojnowski – z pierwszym wnioskiem wystąpiłem do Pana Burmistrza
o pokrycie kosztów odnośnie pierwszego kwartału 10 000 zł.
Radny Mariusz Szmitko – zapytał, dlaczego śmieci są wożone na wysypisko nie przykrytymi przyczepami?
Pan Zbigniew Chojnowski poinformował, że ze śmieciarki nie mogą wypaść śmieci, natomiast śmieci wożone przyczepami są dobrze zabezpieczone. Przed Kossakami leżą śmieci, które na pewno nie zostały zgubione przez śmieciarkę. To jest droga powiatowa
i właściciel powinien sprzątać, a mino to raz już sprzątaliśmy rowy.
Sołtys wsi Pluty zapytał, dlaczego muszą dopłacać osoby, które zapłaciły za cały rok?
Pan Zbigniew Chojnowski – nie ma przymusu płacenia za cały rok. Jest obligatoryjny kwartał i tego proszę się trzymać.
Radny Ireneusz Chrostowski – na Komisji Budżetu była mowa o tym, żeby przeszła komisja, która zobowiązałaby wszystkich mieszkańców miasta i wsi do posiadania kosza na śmieci. Jeżeli dojdzie to tego, że wszyscy mieszkańcy będą posiadać kosze, to czy Pan obniży koszty.
Pan Zbigniew Chojnowski – jeżeli wzrośnie o około 150 koszy, to jest dodatkowy kurs, dzień wożenia. Będzie powołana grupa i przejdziemy całe miasto, jeżeli chodzi o wsie wyślemy wezwania o przedstawienie umowy i dokumentu opłaty.

Na tym po wyczerpaniu porządku protokół i posiedzenie zakończono.

Protokolant
Data dodania:
Data upublicznienia: środa, 4 cze 2008 08:44
Opublikował(a): Marta Laszczkowska
Zaakceptował(a): Marta Laszczkowska
Artykuł był czytany: 1427 razy
Ilość edycji: 1